- [ VRPG-Doc] Sciences de gestion --- علوم التسيير

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 5 of 9
  • Item
    Essai sur les capacités de la PME à développer l’innovation : Cas de la PME Algérienne
    (2021-12-16) DIAFI Sarah Feriel; Encadreur: MEDLES Nadjat
    اﻟﻣﻠﺧصﺑﺎﻟﻌرﺑﯾﺔ تواجه المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر تحديات اقتصادية كبيرة نتيجة لتقلبات السوق المعروفة ولظروف التجارة الحرة والعولمة وكذا التغيرات في السوق الوطنية والدولية. مما يؤدي إلى وجود منافسة قوية وإلى ضرورة توفر هذه المؤسسات على القدرات اللازمة لمواجهتها من خلال التحسين المستمر في تنظيمها ومنتجاتها وكذا عملياتها الانتاجية. وكان الابتكار أحد أهم الوسائل التي تساعد المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر على العمل وفقًا لهذه التغييرات والتكيَف مع تلك التطورات العالمية المختلفة. إن الغرض من هذا البحث هو قياس القدرة على الابتكار لدى المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في الجزائر، من أجل التوصل إلى اقتراح السبل الكفيلة بتطويره. فباستعمال المنهج الاستكشافي والوصفي التحليلي وبالاعتماد على عيَنة غرضية قصدية شملت 180 مستجيبًا، تم التوصل إلى النتائج التالية: إن التأثير المباشر على عمل المؤسسات الصغيرة والمتوسطة يزيد من توافر الموارد المالية ومن قدرتها على الابتكار ؛ إن وجود موظفين نشطين في البحث والتطوير يساعد على تطوير القدرة على الابتكار ؛ يعتبر اعتماد الابتكار المفتوح حافزًا قويا على الابتكار؛ يساهم تطوير المحددات الرئيسية بشكل إيجابي في توليد الابتكار. وفي الأخير وزيادة على النتائج المبيَنة أعلاه فقد تمكَنا من اقتراح نموذج تحسيني لتبني الابتكار داخل المؤسسات الصغيرة والمتوسطة الجزائرية Résumé (en Français) Les PME Algériennes sont confrontées à des enjeux économiques de taille suite aux fluctuations connues du marché, au libre-échange, à la mondialisation et à la variation du marché national et international, ce qui induit à l'existence d'une forte concurrence. De ce fait, la capacité d'être concurrentiel pour la PME Algérienne est liée à l'amélioration continue de son organisation, de sa production, de ses produits et des différents processus décrivant sa manière de travailler. Il en résulte que l'innovation reste l’un des moyens les plus pertinents qui aide la PME Algérienne à agir envers ces mutations et à s'adapter aux différentes évolutions mondiales. L’objet de cette recherche est de mesurer la capacité à innover des PME Algériennes, afin de pouvoir proposer des pistes de développement de l’innovation compte tenu de leur situation actuelle. A cet effet, notre travail de recherche est inscrit dans une démarche exploratoire, descriptive et analytique. A l’aide d’un échantillonnage intentionnel composé initialement de 180 Répondants parmi des PME du centre du pays où la concentration est plus importante, ainsi qu’une revue de littérature très diversifiée, nous avons pu obtenir les résultats suivants : Le top Management a une influence directe sur le fonctionnement des PME ; la disponibilité des ressources financières augmente la capacité à innover des PME ; la présence d’un personnel activant dans la R&D permet de développer la capacité à innover ; l’adoption de l’Open Innovation est un élément déclencheur de l’Innovation des PME et enfin, le développement des principaux déterminants en simultané contribue positivement à la génération de l’innovation. Additivement à ces résultats nous avons pu proposer un modèle d’adoption de l’innovation au sein de la PME Algérienne en vue de l’améliorer. Les mots clés : PME Algérienne, Concurrence, Innovation, Déterminants Abstract (en Anglais) Algerian SMEs are faced with major economic challenges due to known market fluctuations, free trade, globalization and variations in the national and international market, which leads to the existence of strong competition. Therefore, the ability to be competitive for the Algerian SME is linked to the continuous improvement of its organization, its production, its products and the different processes describing its way of working. As a result, innovation remains one of the most relevant means that helps the Algerian SME to act towards these changes and to adapt to the different global evolutions. The purpose of this research is to measure the capacity to innovate of Algerian SMEs, in order to be able to propose tracks of development of the innovation taking into account their current situation. To this end, our research work is part of an exploratory, descriptive and analytical approach. With the help of a purposive sampling composed initially of 180 respondents among SMEs in the center of the country where the concentration is more important, as well as a very diversified literature review, we were able to obtain the following results Top Management has a direct influence on the functioning of SMEs; the availability of financial resources increases the ability to innovate of SMEs; the presence of an activating staff in R&D develops the ability to innovate; the adoption of Open Innovation is a trigger for SME Innovation and finally, the development of the main determinants simultaneously contributes positively to the generation of innovation. In addition to these results, we were able to propose a model of adoption of innovation within the Algerian SME in order to improve it. Keywords : Algerian SME, Competition, Innovation, Determinants.
  • Item
    ARDL أثر تقلبات أسعار الصرف على الأسواق المالية الناشئة دراسة قياسية باستخدام نموذج
    (2020-11-30) دريش زهرة; Encadreur: قادري علاء الدين
    الملخص (بالعربية) تتناول الدراسة إشكالية تقلبات سعر الصرف ومدى أثرها على الأسواق المالية، وعليه قامت الدراسة على جملة من الأهداف، أهمها: معرفة أثر تقلبات سعر صرف الرينغيت الماليزي على المؤشر العام لأسعار كوالالمبور المدرجة في سوق الأوراق المالية لماليزيا. وقد تم الاستعانة بنموذجARDLلاختبار العلاقة بين سعر الصرف.والمؤشر العام لأسعار في ماليزيا للفترة (2013-2019). وأفصحت نتائج التحليل عن وجود علاقة عكسية بين المتغيرات المذكورة، تتجه من سعر الصرف إلى مؤشر كوالالمبور ، وهذا ينسجم مع الجانب التحليلي للدراسة، وبالتالي إمكانية اعتبار مؤشر كوالالمبور كمؤشر عام حول اتجاه النشاط الاقتصادي المستقبلي كما بينت نتائج الدراسة أن لتقلبات أسعار الصرف تأثير متباين وباتجاهات مختلفة على المؤشر للسوق المالي خلال المدى الطويل، وهذا يعني إمكانية استخدام سياسة سعر الصرف في التأثير على النشاط الاقتصادي من خلال التأثير في مؤشرات السوق المالية، وبالتالي توجيه سياسة سعر الصرف بالشكل الصحيح. ARDL الكلمات المفتاحية : سعر الصرف، السوق المالي، مؤشر كوالالمبور Résumé (en Français) : L'étude traite du problème des fluctuations des taux de change et de l'ampleur de leur impact sur les marchés financiers. En conséquence, l'étude se fonde sur un certain nombre d'objectifs dont le plus important est de connaître l'effet des fluctuations du taux de change du ringgit malais sur l'indice général des prix de Kuala Lumpur inclus dans la bourse de Malaisie. Le modèle ARDL a été utilisé pour tester la relation entre le taux de change et l'indice général des prix en Malaisie pour la période (2013-2019). Les résultats de l'analyse ont révélé l'existence d'une relation inverse entre les variables mentionnées, passant du taux de change à l'indice de Kuala Lumpur, ce qui est cohérent avec l'aspect analytique de l'étude, et donc la possibilité de considérer l'indice de Kuala Lumpur comme indicateur général de l'orientation de l'activité économique future. Les résultats de l'étude ont également montré que les fluctuations des taux de change ont un effet variable avec des directions différentes sur l'indice du marché financier sur le long terme. Cela signifie que la politique de taux de change peut être utilisée pour influencer l'activité économique en influençant les indicateurs du marché financier, et donc en orientant correctement la politique de taux de change. Les mots clés : taux de change, marché financier, indice de Kuala Lumpur, ARDL Abstract (en Anglais) : The study deals with the problem of exchange rate fluctuations and the extent of their impact on the financial markets. Accordingly, the study is based on a number of objectives, the most important of which are: To know the effect of fluctuations in the Malaysian ringgit exchange rate on the general index of Kuala Lumpur prices included in the stock market of Malaysia. The ARDL model was used to test the relationship between the exchange rate and the general price index in Malaysia for the period (2013-2019). The results of the analysis revealed the existence of an inverse relationship between the mentioned variables, moving from the exchange rate to the Kuala Lumpur Index, and this is consistent with the analytical aspect of the study, and thus the possibility of considering the Kuala Lumpur Index as a general indicator about the direction of future economic activity. The results of the study also showed that the exchange rate fluctuations have a varying effect with different directions on the index of the financial market over the long term. This means that the exchange rate policy can be used to influence economic activity by influencing the financial market indicators, and thus directing the exchange rate policy properly. Keywords : exchange rate; Financial Market; Kuala Lumpur Index ;ARDL.
  • Item
    محاولة تحديد متطلبات الابتكار في المؤسسة الجزائرية
    (2022-03-17) دهيني سعاد; Encadreur: لعوج زواوي
    الملخص (بالعربية) : تهدف هذه الدراسة إلى تحديد ومعرفة أهم المتطلبات الداخلية والخارجية المؤثرة على عملية تنمية الابتكار في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية، ولقد اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، حيث استخدم الاستبيان كأداة أساسية لجمع البيانات، ووزع على عينة من المؤسسات الاقتصادية، تمثلت في 8 مؤسسات من المنطقة الصناعية لولاية سيدي بلعباس أما تحليل البيانات المتحصل عليها فلقد تم باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS )20. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها، وجود أثر ذو دلالة احصائية عند مستوى الدلالة 0.05، للمتطلبات الداخلية والمتمثلة في (كل من رأس المال البشري والموارد التنظيمية والمالية والتكنولوجية)، والخارجية التي اقتصرناها في (النظام الوطني للابتكار بمجل منظوماته والهيئات الفاعلة فيه)، على عملية تنمية الابتكار في المؤسسة الاقتصادية الجزائرية الكلمات المفتاحية: الابتكار؛ المؤسسة الاقتصادية الجزائرية؛ متطلبات الابتكار؛ النظام الوطني للابتكار. Résumé (en Français) : Cette étude vise à identifier et connaître les exigences internes et externes les plus importantes affectant le processus de développement de l'innovation dans l'entreprise économique algérienne.Pour l'Etat de Sidi Bel Abbes, l'analyse des données obtenues a été faite à l'aide du Progiciel Statistique pour les Sciences Sociales (SPSS ) 20 programmes. L'étude a abouti à un ensemble de résultats, dont le plus important est la présence d'un effet statistiquement significatif au niveau de signification de 0,05, pour les exigences internes représentées dans (à la fois le capital humain, les ressources organisationnelles, financières et technologiques), et externes, auquel nous nous sommes limités (le Système National d'Innovation dans l'éventail de ses dispositifs et des organismes qui y participent), sur le processus de développement de l'innovation dans l'entreprise économique algérienne. Les mots clés : innovation; Société économique algérienne ; exigences d'innovation; Système national d'innovation. Abstract (en Anglais) : This stud aims at knowing and determining the most important internal and external requirements that influence the process of developing innovation in the Algerian economic institutions. The study relied on the descriptive analytical method by using a questionnaire for data collection. The questionnaire was distributed to a sample of economic institutions that includes 8 institutions in the industrial zone in the Wilaya of Sidi Bel Abbas. Later, data had been analyzed using SPSS 20. Findings show that there is a statistically significant effect on the process of innovation in the Algerian economic institutions at significance level 0.05 for the internal requirements that include the human capital and the organizational, financial, and technological resources; and the external requirements that we limited to the national system of innovation with all its organizations and actors. Keywords : Innovation; Algerian economic institution; innovation requirements; the national system of innovation.
  • Item
    -تأثير المنتجات الصينية على الشركات الجزائرية لغزو الاسواق الدولية-دراسة حالة
    (2022-05-11) بن جبارة سعاد; Encadreur: صحراوي بن شيحة
    الملخص (بالعربية) : يهدف هذا البحث الى دراسة تأثير المنتجات الصينية على شركة كوندور في غزو الاسواق الدولية و لقد تم قياس تأثير المنتجات الصينية من خلال اربعة ابعاد : الجودة، التكلفة، الكمية، التوقيت و قياس أثر ذلك على استراتيجية غزو شركة كوندور للأسواق الدولية و هذا بوجود المتغير الوسيط و هو المزيج التسويقي الدولي للشركة، حيث اعتمدنا على 51 مفردة من أصل 120اطار بالشركة، و للحصول على نتائج دقيقة فقد تم الاعتماد على برنامج SPSSV20 للتحليل الاحصائي. و من اهم النتائج التي خلصت اليها الدراسة و هو أن للمنتجات الصينية تأثير موجب في غزو شركة كوندور للأسواق الدولية و هذا من خلال بعد التكلفة و الكمية الكلمات المفتاحية : المنتجات، المزيج التسويقي، الاستراتيجيات، الاسواق الدولية، الصين ----------------------------------------------------------------------------------- Résumé (en Français) : Cette recherche à un résultat d’étudier l'impact des produits chinois sur la société de Condor d’envahir les marchés internationaux, et on a mesuré l’impact de ces produits selon quatre dimensions : La qualité, le coût, la quantité, le temps, avec la présence de la variable intermédiaire qui représente le marketing-mix international de l’entreprise. Et pour obtenir des résultats très précis, on a utilisé 51 individus parmi 120 cadres de l’entreprise, et Pour l'analyse statistique, on a utilisé le programme SPSS V20. Parmi les résultats les plus importants obtenus, c’est que les produits chinois ont un effet positif pour que la société Condor soit dans les marchés internationaux et ça selon le cout et la quantité. Les mots clés : les produits, le marketing mix, les stratégies, les marchés internationaux, la Chine ----------------------------------------------------------------------------------- Abstract (en Anglais) : This research aims to study the impact of Chinese products on Condor company in conquest of international markets. The impact of Chinese products has been measured through four dimensions: quality, cost, quantity, timing and measuring the impact of this on Condor's invasion strategy to international markets, with the presence of the mediating variable international marketing mix, where we relied on 51 items out of 120 frameworks in the company, and to obtain accurate results, we have relied on the SPSSV20 program for statistical analysis. One of the most important findings of the study is that Chinese products have a positive impact on Condor's conquest of international markets through the cost and quantity dimension. Keywords : products, marketing mix, strategies, international markets, China
  • Item
    -الاستثمار في رأس المال البشري للتميز والابتكار- دراسة حالة
    (2021-12-09) بن أحمد فاطمة الزهراء; Encadreur: بوشتة يحيى
    الملخص (بالعربية) : يتعلق هدا البحث، بدراسة أثر الاستثمار في رأس المال البشري على تحقيق التميز و الابتكار في بعض مؤسسات اتصالات الجزائر على مستوى الغرب الجزائري، ولقد تحددت الدراسة بمدى الإستثمار في الأصول البشرية و إستغلال العقول المبدعة لتحقيق النتائج الإيجابية المتوخاة في المؤسسات محل الدراسة، و لتحقيق اهداف الدراسة تم تطوير استبانة لغرض جمع البيانات من افراد العينة المدروسة، بالإضافة الى المقابلة واستخدام الرزمة الاحصائية للعلوم الاجتماعية ( ,vol 25 SPSS) لتحليل بيانات الاستبانة اعتمادا على المتوسطات الحسابية و نموذج الانحدار و غيرها من الأساليب الإحصائية الأخرى وبعد عرض وتحليل وتفسير نتائج الدراسة الميدانية توصلنا الى انه يوجد اثر ذو دلالة إحصائية للاستثمار في رأس المال البشري على التميز والابتكار في مؤسسة اتصالات الجزائر. الكلمات المفتاحية : رأس المال البشري ، الاستثمار، التميز ، الابتكار. ----------------------------------------------------------------------------------- Résumé (en Français) : Cette recherche est liée à l'étude de l'impact de l'investissement en capital humain sur l'atteinte de l'excellence et de l'innovation dans certaines institutions Télécom algériennes au niveau de l'Ouest algérien. L'étude a déterminé l'ampleur de l'investissement dans les ressources humaines et l'exploitation des esprits créatifs pour obtenir les résultats positifs souhaités dans les institutions étudiées. Pour atteindre les objectifs de l'étude, un questionnaire a été élaboré dans le but de recueillir des données auprès des membres de l'échantillon étudié. En plus de l'entretien et de l'utilisation du progiciel statistique pour les sciences sociales (SPSS vol 25) pour analyser les données du questionnaire sur la base des moyennes arithmétiques, du modèle de régression et d'autres méthodes statistiques, et après avoir présenté, analysé et interprété les résultats du terrain étude, nous avons conclu qu'il existe un effet statistiquement significatif de l'investissement en capital humain sur l'excellence et l'innovation chez Algérie Télécom. Les mots clés : capital humain, investissement, excellence, innovation ----------------------------------------------------------------------------------- Abstract (en Anglais) : Our research consists in studying the impact of investment in human capital on innovation and in achieving excellence in some institutions of ALGERIA TELECOM in Western Algeria, the study was determined by the scale investing in human resources and harnessing creative minds to achieve desired positive outcomes, in order to achieve study objectives, a questionnaire was developed to collect data from members of the study sample along with the interview and use of SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) To analyse questionnaire data on the basis of arithmetic means, regression models and other statistical methods, and after presenting, analysing and Interpreted the results of the field study, we concluded that there is a statistically significant effect of investment in human capital on excellence and innovation at ALGERIA TELECOM. Keywords : Investment, Human capital, Excellence, Innovation