الإعلانات ودورها في خلق أداء تسويقي فعال دراسة ميدانية في مؤسسات الاتصال الجزائرية – موبيليس-جازي-أوريدو
No Thumbnail Available
Date
2015-10-19
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
الملخص (بالعربية) :
تناولت الدراسة موضوع الإعلانات ودورها في خلق أداء تسويقي فعاّل بمؤسسات الاتصال الجزائرية، وهدفت إلى التأكيد على أهمية الإعلانات وضرورة تطبيقها بطرقة علمية وسليمة، وهدفت أيضا إلى التعرف على مدى مساهمة الإعلانات في الرفع من مستوى المؤشرات المالية والغير مالية للأداء التسويقي. ولتحقيق أهداف الدراسة و اختبار فرضياتها قامت الباحثة بإجراء دراسة و وثائقية كمية تناولت من خلالها تحليل تغيرات الحصة السوقية ورقم الأعمال لمؤسسات الدراسة خلال الفترة 2010-2014، كما قامت الباحثة بتصميم وتوزيع استبيان عينة قدرها 384 عميل من عملاء مؤسسات الاتصال الجزائرية. وقد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الإعلانات ورضا العملاء وبين الإعلانات والولاء، بالإضافة إلى وجود علاقة بين الإعلانات وتحسين مستويات الحصة السوقية ورقم الأعمال، كما توصلت إلى أنّ الإعلانات في مؤسسات الاتصال الجزائرية تتم بطريقة علمية وذلك من حيث وضوح أهدافها وجودة تصميمها.
Résumé (Français et/ou Anglais) :
The study is about advertising and its role in creating an efficient marketing performance in the Algerian telecommunication companies . It aims to emphasize the importance of advertising and the obligation of applying it in a scientific and correct method.. To achieve the objectives of the study and test its assumptions the researcher has done a documentary study represented in analyzing the changes of the market share and the business turnover of these companies from 2010 to 2014. The researcher has also designed distributed and analyzed a questionnaire directed to a group of 384 clients of the Algerian telecommunication companies .The study has deduced that there is a statistic relationship between advertising and clients satisfaction and between advertising and loyalty .In addiction there is another relationship between advertising and the improvement of the levels of the market share and the business turnover , the study has deducted that advertisement in the Algerian telecommunication companies has been accomplished in a scientific approach and this can be seen through the lucidity of its objectives and the quality of its designs .
Description
Doctorat en Sciences