- [ VRPG-Doc-Sc] Sciences humaines et sociales --- علوم إنسانية واجتماعية
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing - [ VRPG-Doc-Sc] Sciences humaines et sociales --- علوم إنسانية واجتماعية by Author "BENABED AMMAR"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
- ItemThe Didactic Issues of the Algerian English Teachers’ Initial and in-Service Training Courses: between Institutional objectives and Teachers’ Expectations(2017-01-22) BENABED AMMAR; Encadreur: ABDELHAY Bakhtaالملخص (بالعربية) : تندرج هذه الأطروحة في مجال البحث الاستكشافي فيما يخص القضايا التربوية المتعلقة بتكوين الأولي وأثناء الخدمة لمدرسي اللغة الإنجليزية كلغة ثانية في السياق الجزائري بين الأهداف المؤسسية وتطلعات الأساتذة. وتركز هذه الدراسة على التكوين الأولي والمستمر لمدرسي المستقبل على النحو الذي تحدده الوصاية، وكما ينفذه معهد التكوين ولا سيما في أعقاب إدخال المزيد من الإصلاحات لتنفيذ نهج متعدد التخصصات، ألا وهو المقاربة بالكفاءات كطريقة للتدريس. وتجدر الإشارة إلى أن تكوين الأساتذة، على الرغم من الاعتراف بأهميته كحجر زاوية في العملية يبدو أنه عادة ما يرتب في المراتب الخلفية للأولويات و يوضع في مؤخرة العملية الإصلاحية برمتها. واستنادا إلى البيانات التي تم جمعها من مختلف الأدوات المستخدمة لهذا الغرض، وهي الاستبيانات (خمسة في المجموع) التي هي الحجر الأساسي لاستطلاع الرأي والمقابلات التي أجريناها فضلا عن اثنين من نماذج تحليل مناهج التكوين الأولي،فإن نتائج البحث سلطت الضوء على الفجوة الموجودة بين التكوين التوجيهي و الواقعي. كشفت نتائج المسح أيضا أن تصورات المعلمين للمبادئ النظرية للمقاربة بالكفاءات الجديدة ما زالت غامضة للغاية وبعيد المنال والتحكم حتى يكون لها تأثير على الممارسات التعليمية داخل القسم. العالم الذي نعيش فيه هو في تحول دائم، وكذا عالم التربية. و التغييرات و الإصلاحات التي نشهدها هذه الأيام تمليها فقط الرغبة في القيام بعمل جيد في سياق العولمة. ومع ذلك، فان الإصلاحات التي شرع فيها في النظام التربوي الجزائري لا يمكن أن تحقق أهدافها إلا إذا نفذت بعناية، و ذكاء، و منهجية وعقلانية. في مجتمع سريع التغير، أصبح التدريب المهني للمدرسين ضرورة ملحة. يجب على هؤلاء المدرسين أن يطوروا الممارسة التأملية: الوضعية الأساسية، وذلك لأن القدرة على الابتكار، والتفاوض وتنظيم ممارساتهم تمر بالضرورة من خلال التأمل في تجربة، تشجيعا لبناء معارف جديدة. Résumé (Français et/ou Anglais) : The present thesis fits into the field of the exploratory research on the didactic issues of the initial and in-service training courses of the teachers of English as a foreign language in the Algerian context: between institutional objectives and the teachers’ expectations. It focuses on future teachers’ initial and in-service training courses as they are required by the employer and as they are carried out by the training institute especially in the wake of the implementation of the new reforms aiming to introduce a new, interdisciplinary approach, viz Competency-based Approach, as a medium of instruction. It should be noted that the teachers training, albeit firmly asserted to be the centerpiece of the process, seems to be customarily relegated to last priority and placed downstream of the whole reform process. Relying on the collected data from the various tools used for the purpose, namely the questionnaires (five in all), which are the linchpin of our investigation along with the interviews (two in all) and the initial training curricula structure analysis, the research sheds enough light on the gap between the prescriptive and the descriptive trainings. The findings of the investigation also disclose that teachers’ perceptions of the theoretical principles of the new approach remain too vague and their mastery is ever more elusive to have an impact on the teaching practices in situ. The contemporary society is in a perpetual metamorphosis and that of education is likewise. The changes and reforms, we are witnessing these days, are dictated solely by the desire to do well in the context of globalisation. Nevertheless, the reforms undertaken in the Algerian educational system cannot achieve their goals unless they are conducted in a thoughtful, intelligent, methodical and rational manner. In a swiftly changing society, training of professional teachers turns out to be an urgent need. These professional teachers have to develop reflective practice, an overriding posture, because the ability to innovate, negotiate and regulate their practice necessarily involves a reflection on experience, favouring the construction of new knowledge.